Entrevista

"Escriure teatre ha estat una aventura"

Jordi Tena

El poeta Jordi Tena i Galindo acaba de publicar l'obra de teatre "Art brut", que ha guanyat el XIV Premi de Teatre Breu Andreu Solsona. En parlem amb ell.

1. Has guanyat un premi de teatre, tu que ets un poeta?

Abans d’aquesta obra no havia escrit teatre i tampoc tinc formació com a dramaturg. De fet, soc llicenciat en Dret. Durant un temps, fa anys, vaig escriure narrativa, però sobretot m’he dedicat a la poesia. Els llibres que he publicat en solitari han estat sempre reculls de poemes.

El fet d’escriure teatre ha estat una aventura. Tot va començar el mes de desembre de 2018, moment en què vaig assistir a una visita guiada que oferia el poeta Víctor Obiols a l’exposició Art i follia, a la Fundació Brossa. Es tractava d’una exposició que recordava la vida i obra del seu pare, el doctor Joan Obiols i Vié, un eminent psiquiatra amb grans inquietuds culturals. Una de les seccions estava dedicada a l’art brut i aquell tema em va impactar.

L’art brut és la creació artística de persones afectades per malalties mentals o de persones en situacions marginals, sense formació ni connexió amb els ambients culturals. Creen per necessitat, perquè els surt de dins.Durant el confinament de l’any 2020 vaig aprofitar per llegir sobre el tema. Així, en el meu cap es va començar a configurar una història, i donant-hi voltes vaig pensar que era més adient construir-la com a text teatral que com a narració. Era una gosadia per la meva part, però vaig acabar redactant-la durant el mes d’agost posterior al confinament.

Amb aquesta història volia divulgar el tema d’una forma planera, però també buscava una història que funcionés, que tingués força per ella mateixa.

 

 

2. Quines dificultats has trobat per fer teatre?

La principal dificultat va ser explicar l’evolució del personatge de Marcel Pommier, el poeta que vol aplicar les característiques de l’art brut a la seva obra per fer una poesia diferent, trencadora. En tot cas, vaig intentar encarrilar aquesta evolució utilitzant elements propis del thriller psicològic i de la novel·la negra.

En canvi, mentre escrivia, vaig descobrir que les paraules fluïen en els diàlegs i en els monòlegs. També va ser fàcil imaginar la posada en escena a partir del que havia vist en teatres alternatius i de proximitat. Per la seva part, l’estructura en quadres està inspirada en Las bicicletas son para el verano, de Fernando Fernán Gómez, autor a qui vull reivindicar tenint en compte a més que l’any 2021 se celebra el seu centenari.

 

3. Et consideres un escriptor total per haver escrit poesia, narrativa i teatre?

Em considero, sobretot, poeta. Penso que en tot allò que escric hi ha present un rerefons poètic.

Deia el poeta Eduardo Haro Ibars que no és el mateix ser poeta que escriure poesia. Segons comentava, el que caracteritza un poeta és tenir una actitud poètica davant la vida. Crec que tenia raó. Es tracta de copsar l’instant poètic, d’observar amb uns altres ulls... I això es pot plasmar per escrit en qualsevol gènere.


 


 

Mots clau: Art brut, Jordi Tena, Jordi Tena i Galindo, premi de teatre breu